Vil kun spise købe-mad

23. februar 2008

Alder:
7 mdr.

Vil kun spise købe-mad

Hej Helen

Saa er der igen bud efter dig herfra London.

Det gaar nu meget bedre med Emma's skemad - hun tager ikke de store portioner, men lidt har vel ogsaa ret :o) Og jeg er ved at indse, at hun nok aldrig bliver den store spiser. Hun mister simpelthen interessen rigtig hurtigt. Ved de förste skeer aabner hun fint munden, men saa skal der lige kigges paa hunden eller noget legetöj, men alt i alt... det gaar meget bedre!

Mit spörgsmaal denne gang er rettet paa maden som saadan... Emma er 8 mrd. om 1 uge. Hun vejede 7,8 kg. for to uger siden (der havde hun blot taget 60 gram paa paa 2 uger) Men der knoklede vi ogsaa med skeen og lidt sygdom.

Hun kan bare bedst lide köbemad... jeg har prövet at lave rigtig meget selv, men det ryger bare ud igen, og ja... jeg har selv smagt det, og det smager altsaa okay :o) Jeg kan til nöd faa lidt hjemmelavet kartoffelmos i hende.

Vi startede ud med gröd lavet af majs-, ris- og hirsemel med forskellige frugtmos-toppings. Det var ikke det store hit. Derfor prövede jeg at köbe Hipp glas - og dem spiste hun gladeligt - igen ikke store mängder, men ville gerne aabne munden og spise dem - det ville hun ikke med de andre gröd-typer.

Saa lige pt. lever Emma af köbe-mad :o)

Hun vaagner typisk mellem kl. 06.30-07.30, hvor jeg IKKE giver hende MME, for saa spiser hun ingen morgenmad.
Kl. 07.30-08.00 faar hun Havregröd fra Holle lavet paa MME - dertil lidt sveskemos eller andet frugtmos.
Kl. 09.30-10.30 puttes til lur med 200 ml. MME - sover mellem 1-2 timer
Omkring kl. 12.00 glas fra Hipp - ...

Annonce

... spiser mellem et halv og helt glas paa 125 gram.
Mellem kl. 14.00-15.00 puttes til lur med 200 ml. MME

Og saa skrev du sidste, at hun burde faa endnu én flaske kl. 16.00 - den kan jeg ikke rigtig faa i hende - nogle dage spiser hun lidt, og jeg tilbyder hende den hver dag.

Kl. 18.00 endnu et Hipp glas, som hun spiser med velbehag...
Kl. 19.30 puttes med en flaske välling 200 ml.
Mellem kl. 22.00-23.00 flaske MME - og sover ofte til näste morgen uden mere. HVIS hun vaagner kl. 05.00-06.00 pröver jeg med sutten, vand og til sidst MME, for ofte hvis hun spiser MME kl. 06.00, vil hun, som skrevet tidligere, ikke rigtig have morgenmad.

Hipp glassene bestaar af:
- gröntsager med ris og kylling
- oste-gröntsager med pasta
- pasta med tomat m.m.
- gulerod og kartoffel
- gröntsags- og kyllinge risotto
- gröntsager med okseköd
- gröntsager med lam
osv. gaar udfra det er de samme i DK som her i UK...?!?

Jeg skifter lidt mellem trin 1 og 2, for hun er endnu ikke saa god til at tygge. Desuden faar Emma gulerod, agurk, rugbröd osv. at sidde med og faar da ogsaa puttet lidt i munden og gumlet paa.

Er ovenstaaende okay... og saa mht. mängderne?!? Ved det ikke er helt alderssvarende... Men Emma virker rigtig glad og tilfreds. Sidder rank og fint - forsöger at kravle - har faaet to tänder og der er maaske flere paa vej :o)

Det var alt for nu. Ser frem til dit svar. Igen mange tak for dine svar og en rigtig god brevkasse, som jeg har anbefalet til mödrene i min danske mödregrupper herover.

Kærlig hilsen og god dag/uge.
Lise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for denne form for brevkasse - den er helt fantastisk for en 1. gangs mor som mig, som altid er bekymret for om jeg nu gør tingene godt nok:-) Så et tak herfra.

Helle, mor til dreng på 1 år